W czasach błyskawicznego rozwoju sieci internetowej działania związane z pozycjonowaniem stron zaczynają odgrywać kluczową rolę, a bez ich pomocy bardzo trudno „wybić się” w coraz bardziej konkurencyjnej wirtualnej przestrzeni. W kontekście powyższego często pojawiają się wątpliwości dotyczące różnic między działaniami SEO, a działaniami SEM. Czym w rzeczywistości różnią się między sobą?

SEM (Search Engine Marketing) odnosi się do szeroko rozumianych zagadnień związanych z prowadzeniem marketingu w wyszukiwarkach internetowych, podczas gdy SEO (Search Engine Optimization) jest jednym z jego elementów. Podczas gdy SEM bazuje głównie na podnoszeniu pozycji danej witryny w rankingach wyszukiwarek bazując na odpowiednim użyciu słów i fraz kluczowych, zadaniem SEO są działania zmierzające do poprawiania samych ustawień i parametrów strony, co ma pomóc w jej szybszym odszukaniu przez wyszukiwarki. SEO dzieli się na dwa obszary – on-site (czyli zmian dokonywanych bezpośrednio na stronie, mających poprawić jej „czytelność” dla robotów) oraz off-site (dotyczący działań podejmowanych poza samą stroną, najczęściej w ścisłej korelacji z SEM).